torsdag 20 augusti 2009

Montenegro

Jag och tjejen har varit 1 vecka i landet Montenegro. Riktigt kul att åka iväg sådär med ens flickvän och bara ta det lugnt och ägna massa tid åt varandra. Staden vi var i heter Budva och har 12-15000 invånare på vinterhalvåret och det kryper upp mot ofattbara 100000 invånare/turister på sommaren. Det var väldigt mycket folk både på gatorna och på stränderna. Vädret var underbart! Soligt och varmt. Vattnet i havet var en aning kallt men man vande sig efter en dag.

Poolen bestod, tyvärr, av saltvatten den med men man överlevde. Skönt att kunna svalka sig efter en stunds solande. Att leva där, som skulle vara så fruktansvärt billigt som alla säger, stämmer inte! Ok, affärer och allmän shopping är väl relativt billigt. Men mat på restauranger var väldigt dyrt! Man fick räkna med minst 140kr för mat som var betydligt sämre än våra luncherbjudanden här (som ligger på 69kr typ). Men men, det var semester!

Vi besökte även landet Albanien som varit stängt för inresa och utresa de senaste 50 åren men som öppnade igen 1991. Lite coolt att ha varit där faktiskt! Vi tog en buss dit från vårat hotell och när vi kom igenom gränskontrollen så steg en lokalguide ombord som kunde riktigt bra engelska (lite förvånad då i stort sett INGEN kunde engelska i Montenegro). Fick lära oss mycket om landet och vi åkte in till staden Shkodra där vi gick till ett arkeologiskt museum och fick lära oss lite historia. Sen fick vi strosa runt lite på gatorna. Det är ett väldigt fattigt land Albanien, det märktes.

Det var en mycket underbar resa med min älskling och ett bra slut på semestern/lovet!

1. Det var en mycket trevlig resa ^^ <3

2. Haha 300:- för 2 är ju inte dyrt alls XD
    Över 200:- per skalle är normalt ;)

3. På en svensk lyxrestaurang är det normalt ja (lyx = riktigt god mat). För att vara utomlands och i Montenegro som inte har så vidare god mat så var det väldigt dyrt! ;)

4. Na vilken restaurang du än kommer på kostar maträtterna över 100kr och oxfile ligger på runt 250kr.
    Utomlands är det ungefär samma sak och beställer man då förrätt, huvudrätt, efterrätt, 1-2 glas med dricka så kostar det.
    Men du behöver inte gå på någon lyxrestaurang för dom priserna. Aja det är om du tycker allt annat än MCDonalds är lyx så, men annars är det bara att pröjsa ;P

5. Vi fick en köttbit, en tomatbit, lite lök och en salladsbit och lite pommes (ingen sås) och en cola och en lite torr brödbit för 28 euro för två. DET är inte prisvärt någonstans. ;)

6. haha jo om det var en riktigt god köttbit XD
    Nä men det kan jag nog hålla med om :P

Pluss euron är ju så hög nu med, detta hade vi sluppit om hela sverige hade röstat ja till den ett antal år tidigare, men men ^^

7. Precis, sån mat kan man ju få (oftast mycket godare endå) på lunch menyer för typ 59-69kr i sverige så ^^

Frågan är om det varit så mycket billigare om vi haft euro men ^^ Jaja, svårt att veta xD

8. Oj, hade poolen saltvatten? Vad irriterande alltså!

9. Men guud vad underbart, avundsjukan bubblar i mig :P

10. vilken minnesvärd resa det måste vara :)
    Ni lär ju inte glömma den på ett bra tag kan jag tänka mig.

11. Irriterande med saltvatten ja!
    Det var riktigt mys och nej, det är inget man kommer glömma i första taget! :)

12. Det ser riktigt, riktigt mysigt ut! Konstigt bara att poolen hade saltvatten! Albanien och Montenegro är kanske inte det första man tänker på när man ska planera resa, men varför inte?

13. Mysig resa ni varit på!
    Häftigt att ha besökt Albanien. Skulle jag också vilja göra!!!
    kram Susanne

14. ha en supertrevlig kväll!!