söndag 3 maj 2009

Dödsstraff - Arbete

Mitt samhällsarbete om Dödsstraff.

----------

Dödsstraff – rätt eller fel?


Det finns dödstraff i många länder runt om i världen.
Under 2008 avrättades minst 1252 människor i 24 olika länder.
Under året dömdes 3347 personer till döden i 51 länder,
och det beräknas idag att ca 27500 personer sitter i dödscell.
Är det rätt eller fel?

Jag tycker inte det skall finnas dödsstraff.
Dödsstraff är att välja den lätta vägen ut, och bara skita i problemet.
Ett land med dödsstraff kan inte kallas civiliserat enligt min mening.
I ett civiliserat land så löser man problem med en smart lösning och
väljer inte att hoppa över svårigheter.
Det finns ju folk som blivit oskyldigt dömda, och då är det ju illa nog
att få sitta livstid i fängelse, tänk då om man blir dömd till döden.
Jag tycker att personer som gjort ett brott och blir dömda till psykisk
vård, skall efter behandlingen sättas i fängelse för att få en prövotid
för att se om han verkligen har bättrat sig och verkar vara frisk.
Jag tycker nog att livstids fängelsestraff är ett hårdare straff än
dödsstraff. Visst måste det vara en otäck känsla att veta att man ska
dö just den dagen, men att sitta resten av livet inlåst i fängelse, det ger
mig kalla kårar.

Det finns de som tycker dödsstraff är helt rätt för då slipper vi andra i
samhället utsättas för galningar som gör dessa brott. Men det är
alldeles för barbariskt för det samhälle vi lever i idag.
De kan inte göra om samma brott en gång till,
och brottslingarna kommer inte kosta samhället lika mycket som
om de blir livstidsdömda.
De har förbrukat sin rätt att vara kvar hos oss andra.

Det här är nog ett problem som man inte kan lösa på en dag.
Men löser man det med att döda?
En lösning är kanske att om man mördar, alltid få livstids fängelsestraff
eller i alla fall ett längre straff än vad som är möjligt just nu i vårat
samhälle?
Vid andra upprepade brott, efter 3:e gången livstids fängelse?
Längre straff tycker jag verkligen vi bör skaffa, men dödsstraff går





emot den mänskliga rättigheten, rätten till liv, så det förslaget är bara
att stryka.
Men sen finns det ju människor som tycker att livstid är värre
än dödsstraff, och jag är själv en av dem. Men då kommer vi in på ett
annat ämne, dödshjälp, själv tycker jag det ska finnas en valmöjlighet
där du kan välja att få dödshjälp och slippa sitta i en cell resten av livet.
Då är det ju ändå ditt val att få avsluta livet, och man visar person
barmhärtighet. Som man ser i de flesta (alla) filmer så innan de dödar
sin fiende så ger de dem en sista önskan eller något de vill säga. Det är
mer ett tecken på ett civiliserat samhälle än att inte visa nån vördnad
till den dömde alls.

--------

Jao så kan det se ut ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar