tisdag 14 april 2009

Dragonball: Evolution

Okej okej okej. Har då sett Dragonball Evolution har läst mangan och sett lite av animen och kommer nu att bedömma filmen ur 2 perspektiv. Det ena är från hur jag tyckte den var som en del av Dragonball, karaktärer, känsla, handling och det andra är hur jag tycker den är som film i helhet. Okej lets Go!
Dragonball

Oken som en del av Dragonball så anser jag att hela filmen var en katastrof, jag ska nu punkta upp de största felen jag såg med filmen




  • Karaktärerna är helt fel, Goku är inte den lilla övermänskligt starka pojken som han är i mangan, svansen saknas, Gokus morfar lever, Bulma är alldeles för handlingskraftig och snabb på pistolen, Chi chi och Goku har inte "löftet" mellan varandra, Master Roshi är inte samma perversa gubbe som i mangan (hehe), Piccolo känns på något vis inte lika kaksig och stark i filmen och har för lite tid i bild -!liten SPOILER!(men antagligen får han mer tid i nästa film, om dom gör någon vill säga)SPOILER!-. Finns mängder av saker man kan peka ut på karaktärerna och en hel hög av karaktärerna är inte med, men det skulle vara omöjligt att få in alla på 1h 30min :P

  • Handlingen/story, visst den har de 7drakkulorna som ska samlas och Goku är den utvalde, men fins ju en del av storyn som har ändrats rejält mycket, Goku är bara ett barn när vi först möter honom och han är ensam för hans morfar har dött, han har aldrig gått i skola och har aldrig träffat en tjej och har inga tankar på kärlek... Jo men håller med om att det hade varit svårt att få hela dragonball på film så att det är både lockande för alla målgrupper, men någon måtta får det ju vara, det ska ju ändå vara en Dragonball film.


  • En snabb sak om Gokus Kame Hame Ha, de kunde väll ändå dragit på lite mer kraft i den, komigen vad var det för fjantirier



Ja det finns många saker som skiljer sen mellan filmen och mangan och min åsikt är att de ändrade på det aldeles för mycket, tror de hade kunnat få en mycket bättre film om de litade på mangan en aning mer.




Över till Dragonbal: Evolution som film, utan att gämföra den med mangan.
Det visiuella är väldigt vackert i filmen, förutom scenen vid lavan (eller det var det stället som jag la märket till) där när de slåss mot Piccolos "spawns" så ser man nästan inte något av vad som händer, vem slår vem, just hela lava scenen tycker jag de kunde jobbat med en aning mer.
Har konstanterat att filmen är vacker visiuellt, men detta är ju en material art film och då tycker jag att man ska jobba lite mer på striderna än att lägga för mycket tid på bakgrunden, men det är en fighting scen som är riktigt bra och det är när Goku och hans morfar tränar, jag trodde att det skulle vara ett smakprov på vad filmen hade att erbjuda men nejdå, det är nog den enda underhållande fightingscenen i hela filmen.
Sen kan vi ju ta lite om kärleksdrabblet, även här misslyckas de, Goku och Chi chi är ju redo att hoppa i säng redan från start ju, brukar man inte skapa en "vacker" kärlek runt hjälten?
Så som film är den inte heller något att hurra för, en liten besvikelse tycker jag.



Så vad säger jag nu om filmen i helhet?
Innan jag gick och såg filmen så hade jag både höga och låga förväntningar,
eller man kan väll kalla det mer att jag hoppades på stt den skulle vara något unikt men hade starka aningar om annat.
På ett sätt hade mina aningar fel, för den var faktist sämre än vad jag trodde den skulle vara,
hade förväntat mig minst 5/10 poäng men jag står för vad jag gav den på IMDB - 2/10

Ja men sånt är livet man får ta risker och ibland så fungerar det och ibland inte och i detta fallet är det bara att ruska på huvudet och försöka igen.

Good Luck next time!

2 kommentarer:

  1. Med det betyget är det ingen idé att se filmen även om man inte har läst all manga då? :)

    SvaraRadera
  2. Na jag tycker inte den är värd att betala för att se, men tycker man borde se den, för att den är vacker utseendemässigt :P Och första tränings fighten är rätt nice, och sen så blev betyget lägre för min besvikelse med så det är upp till var och en ^^

    SvaraRadera