måndag 13 april 2009

När änglar dör

När änglar dör är en bok av Andreas Roman som fick mig att börja läsa, jag har alltid gillat att se saker på olika sätt och hela boken bygger på att se på bibeln på ett helt annat sätt.

Hela Andreas sätt att skriva på är lite annorlunda från andra författare, han skriver på ett lite grövre sätt, det han vill skriva det skriver han helt enkelt "smile".


Men tillbaka till boken. Boken handlar om Isamael, eller som vi känner honom Satan, och han berättar om hur det hela egentligen gick till och hur han fick namnet Satan.
Han tar oss till baka till begynnelsen, när han och hans bror (Gud/Iavhè) skapade jorden, Iavhè skapar det vackra på jorden och Isamael skapar storm, gift, röta m.m. De skapar människan och det hela är okej ett tag, tills ängeln Lucifer ser sin chans att första skapelsen. Människan börjar ifrågasätta gud och göra misstag. Isamael vill förstöra jord och börja på nytt men Iavhè vill ge jord en chans, människan sätts då på test men hela tiden lurar det någon bland skuggorna som är där för att förstöra.


Som sagt detta var boken som fick mig att börja läsa böcker, främst innom skräck kategorin, och jag tycker denna bok är ett mästerverk en av mina favouriter, grov, bra handling, ger dig nytt sätt att se de historier du hört om moses, job m.m. en underhållande läsning med en fin tvist på slutet.

Rekommenderas Strongt "blink"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar