tisdag 21 april 2009

PM - svenska föredrag

Mitt PM inför de muntliga nationella i svenskan


PM - The War of the Worlds

Jag har valt att ha ett föredrag om H.G. Wells roman som skrevs 1898 och som senare har blivit till en radioshow och filmatiserad. Berättelsen handlar om marsianer som anfaller vår planet Jorden.

Jag har tänkt att ta upp vilket kaos det blev i U.S.A. när de publicerade berättelsen i radio den 30e oktober 1938, och vilken skillnad det hade varit på folks reaktioner om det skulle utspelas idag.
Jag tänker fortsätta berätta om hur filmen kan och har påverkat människor genom tiderna och fortsätta med att hur folk kan ha reagerat på när Steven Spielberg gjorde sin variation av Världarnas Krig.

Bilden jag har valt är en bild på marsianer som ligger döende bredvid deras farkoster som ligger kraschade runt omkring dem.
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8e/War_of_the_Worlds_original_cover_bw.jpg)
Skälet till att jag valde denna bild är för att den visar hur marsianernas utveckling fysiskt inte är lika utvecklat som deras teknologi, och det är av det berättelsen är grundad på.





Av: Jonas Nordström


Och det var allt "blink"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar