fredag 12 juni 2009

F.E.A.R. 2


F.E.A.R. 2 - Project Origin.

Tänk dig att du går i en tyst, mörk korridor med några glasdörrar på vänster sida om dig. Hjärtat dunkar, svetten rinner.
Plötsligt hör du ett ljud och glassplitter flyger framför ögonen på dig. Du tittar åt vänster och får syn på en liten flicka stå en halvmeter ifrån dig...

Alma är tillbaka och är argare och läskigare än tidigare!

Första spelet i serien hade en bra blandning av skräck och action moment.
I del två får vi se detta taget till nästa nivå med väldigt bra blandning. Uppskattat är att i denna delen förekommer det mer skräck och action samtidigt.
Inte som tidigare då du antingen var en rädd liten pojke ena stunden för att några minuter senare förvandlas till en skjutgalen elitsoldat. Detta förekommer
ju såklart i Fear 2 också, var så säker!

Första gången jag sätter igång detta efterlängtade spel så fångas jag direkt av en lockande huvudmenu med mycket passande bakgrundsmusik, och ett välgjort intro.
Spelet har faktiskt väldigt korta laddningstider för att endå vara ett ganska krävande spel. Vilket är ett stort plus!
Man kastas direkt in i spelet. Man får sitt första vapen och striden är igång. Blodet sprutar åt alla håll och kanter när man skjuter ner sina motståndare på sitt uppdrag.

Det lite negativa med spelet är att det är väldigt linjärt. Men vad kan man egentligen begära av denna sortens spel? Ett fps skräckspel får nästan vara det för att lyckas klämma in de läskiga delarna.
Lite väl många sparställen faktiskt (ja, du hörde rätt). Eftersom spelet stannar till när det sparas så blir man lite förbannad. Sen måste jag klaga på slutet som inte var så bra som jag trodde det skulle bli.
Blev ordentligt rädd ett par gånger och det är ju faktiskt meningen. Älskar känslan!

Helhetsintrycket av detta spel blir positivt. Bra story, riktigt bra röstskådespeleri och mycket action (Ögongodis). Kanske lite för få skräckmoment dock.
Har man spelat ettan så tycker jag absolut att man ska spela igenom del två i serien. Och för er som inte spelat något av dem så tycker jag ni ska ge dem en chans.

3 kommentarer:

  1. Kanske man ska ta och ladda ner demot och testa då" :) Ska bli kul o se ifall min dator hänger med än.

    SvaraRadera
  2. Intrycket jag fick när jag såg dig spela var det såg väldigt enkelt ut (för inte är det så att vår kära Tobbe är duktig). Man fann healthpacks hela tiden, fastän din hälsa aldrig gick ner nåt speciellt.

    FPS spels stora nackdel är väl oftast att dom är linjära. Det är tråkigt, men samtidigt svårt att göra nåt åt det...

    Därför ska man spela WoW (smygreklam!)

    SvaraRadera
  3. Daverix: Tycker jag du ska göra ;) Ganska krävande men!

    Frasse: Jag säger nog att man ska köra detta spelet på Hard. Men mot slutet blev det faktiskt lite kämpigt. Du och ditt Wow! xD

    SvaraRadera