söndag 28 juni 2009

Transformers - Revenge of the fallen


Då var det dags för en, förhoppningsvis, efterlängtad recension av senaste Transformers. Lite sent skriven men jag har haft fullt upp de senaste dagarna.

Så vad kan man säga om denna filmen? Hur står den sig i jämförelse med ettan?
Den är helt klart bättre än ettan måste jag säga. Mer av allt helt enkelt. Fler robotar, fler specialeffekter, bättre filmat, men framför allt mer komedi!

Man kanske inte kan tänka sig robotar som bara fjantar runt och är allmänt roliga, inte i en sån här film, som endå är rätt seriös (Läs: Icke komedi). Men på något sätt blir det faktiskt väldigt lyckad! Och den får en verkligen att skratta då och då.

Personligen tyckte jag den var lite för lång (2 timmar och 30 min) men det hände ju grejer hela tiden så man tröttnade ju aldrig. Sen var den väldigt amerikansk, såklart, och man visste för det mesta vad som skulle hända. Men detta är helt ok för mig. Skönt att bara kunna vila ögonen på en bra film. Men absolut inget nytt. Där var ettan bättre. Det hade nog faktiskt räckt med en Transformers film. Men som sagt, jag är endå nöjd!

Filmen får 3 av 5 poäng av mig. Lite lång, samma action som vanligt (Fast med robotar). Men brilliant komedi och action! Helt klart sevärd, om man sett ettan.

8 kommentarer:

  1. Då kanske man inte ska lägga pengar på den om man är fattig då ^^ Väntar nog så jag kan "hyra" den eller något... :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det låter nog vettigare för en person med din ekonomiska situation. :P "Hyra" eller nåt, kan man ju alltid göra ;)

    SvaraRadera
  3. Den var bra tycker jag, mycket bättre än ettan ^^ Jag som tjej hade inga större förväntningar, men den var faktiskt riktigt lyckad!

    SvaraRadera
  4. Hmm komedi är helt okej i Transformers, för det är vad det ska vara, det började ju ändå som ett barnprogram/ungdomsprogram. Men har de släppt det där med kärleksdravlet?
    Vill jag se en kärleksfilm så ser jag en kärleksfilm, men när jag ser Transformers vill jag för sjutton se Transformers eller har jag fel? XD
    Såg inte så mycket av Transformers som barn, men ett tio tal måste man ju ändå sett, så utgår från det ^^

    SvaraRadera
  5. Annika: Varför hade du inga förväntningar som tjej? Menar du att bara för du är tjej så ska du inte ha några förväntningar på såna här filmer? xD

    Jotanata: Sant iofs! Och som jag sa så är den typisk amerikansk, svarar jag på din fråga om "kärleksdravlet" då? ;P

    SvaraRadera
  6. Mjo dom brukar ju lägga in sådant överallt, titta bara på Dragonball: Elvolution. Usch den filmen går inte att tänka på utan att bli irriterad!

    SvaraRadera
  7. Känner iofs ingen som tyckte tvåan var bättre än ettan. Och medan den första fickgod kritik när de kom har tvåan blivit redigt bespottad till och med i USA. Så jag vet inte om jag vågar tro att den är bättre än ettan.

    SvaraRadera
  8. Och det där "kärleksdravlet" som ni så poetiskt kallar det fanns ju där för att driva storyn framåt. Det gör Sam Witwicky, huvudrollen, mer mänsklig och man sätter sig in i hans situation bättre, för lets face it: hur tuffa ni än är mer era ninjor som sliter ut hjärtat på demoner så vet ni hur det är att vara kär. Jag blev snarare positivt överraskad för att de inte låg och hånglade halva filmen (ettan, då jag inte sett tvåan) utan att de väntade med att byta saliv till sekunderna innan eftertexterna. Vilket jag tycker är helt okej. Killen har fan räddat världen, npg kan man väl unna honom lite pussy.

    SvaraRadera